Kişisel Verimlilik Yöntemleri için Sistemli Çalışma Metotları
- Aurora Digital
- 1 Haziran 2021
- Sosyal Medya- Marka
- 0 Comments
Doğru üretkenlik yöntemi, işinizde büyük bir fark oluşturabilir. Bunun için herkesin ihtiyacına göre bazı sistemli çalışma metotlarından bahsedeceğiz. Akıcı, sakin ve doğru bir iş akışı sizi bunalmış, odaklanmamış veya verimsiz hissetmekten daha çok sakin, kontrollü ve en büyük projeleri bile üstlenmeye hazır hale götürebilir.
Kişisel Verimlilik Yöntemleri için Sistemli Çalışma Metodu Nedir?
Herkesin çalışma şeklini göre verimliliği en üst düzeye çıkarmak için dizayn edilmiş birbirinden farklı çalışma metotlarını içeren tekniklerdir.
İyi haber şu ki, sürekli geliştirilen ve paylaşılan yeni yöntemler var. Eşsiz kişiliğinize ve projelerinize uyan bir sistem mutlaka vardır. Ancak farklı üretkenlik sistemleriyle ilgili binlerce makaleyi gözden geçirmek, büyük bir zaman taahhüdü olabilir.
Bu yüzden ayak işlerini sizin için yapmaya karar verdik. En güçlü üretkenlik yöntemlerini ve çerçevelerini tek bir yerde topladık. Bu blog yazısı size en popüler ve kullanışlı üretkenlik yöntemlerine, her birinin nasıl çalıştığına ve ne tür bir kişinin hangi birini yararlı bulacağına dair kısa bir genel bakış sunacaktır. Verimlilik avantajlarından hemen yararlanmaya başlayabilmeniz için ideal iş akışınızı kurmanıza yardımcı olmak için buradayız😊
Bu kılavuzdan en iyi şekilde nasıl yararlanılır?
Öncelikle projeye olan zaman taahhüdünü ortadan kaldırdık. Bunun yerine Düşük , Orta veya Yüksek olarak derecelendirdiğimiz bir zaman yöntemi geliştirdik.
Büyük bir projeye başlamaya hevesli ama başlamaya çalıştığınızda kendinizi tamamen kaybolmuş mu hissediyorsunuz? Orta veya Yüksek olarak derecelendirilmiş bir yöntemle başlayın.
Türkiye’nin deniz kıyısı uzunluğu kadar bir yapılacaklar listesi ve stres altında projenizi erteleme eğilimi ile zorlu bir son teslim tarihine karşı mı savaşıyorsunuz? Düşük dereceli sistemlere atlayın.
Ayrıca hangi yöntemlerin daha çok Görsel , Dokunsal veya Soyut olduğunu da belirttik – bunların çoğu bir kombinasyondur. Hangi öğrenme/çalışma stiline yöneldiğinizi biliyorsanız, doğal yaklaşımınıza en uygun yöntemlere göz atabilir veya atlayabilirsiniz:
Görsel
Yazılı veya sözlü talimatlar yerine haritaları tercih eden biriyseniz, muhtemelen görsel yöntemleri daha tatmin edici bulacaksınız.
Dokunsal
Yapılacaklar listesindeki öğeleri, fiziksel olarak üzerini çizme hissini seviyorsanız veya sık sık not kartlarını yerde hareket ettirerek kendinizi strateji geliştirirken buluyorsanız, muhtemelen en çok dokunsal yöntemlerle kendinizi rahat hissedeceksiniz.
Soyut
Bu yaklaşımlardan hiçbiri size benzemiyorsa– projeleri basitçe yazarak organize ediyorsanız veya kafanızda herhangi bir fiziksel veya görsel temsil olmadan kolayca stratejiler oluşturuyorsanız– sizin için en yararlı yöntem soyut yöntem olabilir. Soyut yöntemlerin iyi yanı, önceliklendirme ve kategorilere ayırmada daha fazla karmaşıklığa izin verme eğiliminde olmalarıdır 🙂
En iyi çalışma şeklinizi öğrenirken, aklınızda bulundurmanız gereken birkaç şey var:
- Amaç aslında işleri halletmek. Yeni iş akışı öncesinde fazladan zaman alsa da, zaman içinde giderek daha kolay hale gelmeleri gerekir. Belirli bir üretkenlik yöntemine bağlı kalmanın önemli miktarda zaman, enerji ve zihinsel bant genişliği harcadığını düşünüyorsanız, muhtemelen çalıştığınız yöntem sizin için uygun değildir. Bu tespitin yapılması iyi. Çünkü başka birçok seçeneğiniz var.
- Sonsuza kadar tek bir üretkenlik yöntemiyle evli değilsiniz. Belirli bir yöntemin bazı projeleriniz için daha uygun olduğunu, bazıları için ise uygun olmadığını görebilirsiniz. Eskiden işinize yarayan bir yöntem, daha sonra üzerinde taşıdığınız ve bakımı zor bir yük haline gelebilir veya artan bir iş yükünün üstesinden gelmek için daha sağlam bir sisteme ihtiyacınız olabilir. Esnek olun ve değişiklik yapmaktan korkmayın.
- Karayip Korsanları’ndan bir tabir ödünç alırsak, üretkenlik yöntemleri, gerçek kurallardan çok “yönergeler” olarak adlandırdığınız şeydir. Aşağıda özetlenen yöntemler harika başlangıç noktalarıdır, ancak bunları kendi çalışma tarzınıza uyacak şekilde şekillendirdiğinizde çok daha güçlüdürler. İdeal iş akışınızı bulmak için farklı yöntemlerle denemeler yapın ve karıştırıp eşleştirin.
Verimlilik Yöntemlerine Genel Bakış
Aşağıda tüm verimlilik yöntemlerine kısaca göz gezdirebilirsiniz. Yazının devamında tüm yöntemleri derin bir şekilde inceleyeceğiz.
Kişisel Kanban
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Görsel, Dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Çok sayıda projeye başlama eğilimi olan ancak çok azını bitirebilen insanlar için.
Canlı Kurbağa Yemek: Önce En Kötü Şeyi Yapın
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Ertelemeyle mücadele eden.
Zorunlu, Olmalı, İstemeli
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut, görsel
Şu kişiler için mükemmel: Çok sayıda göreve öncelik vermesi gereken, ancak grafikler yerine listelere yönelme eğiliminde olanlar.
AKILLI Yöntem
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Büyük bir projenin ilk aşamalarında olan ve projeye direk atlamadan önce strateji belirlemesi gereken kişiler.
Eylem Yöntemi
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Yaratıcı beyin fırtınasını eyleme geçirilebilir bir yapılacaklar listesine dönüştürme ihtiyacı.
Zaman Engelleme
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Görsel, soyut
Şu kişiler için mükemmel: Küçük görevler ve kesintiler tüm günü kaplıyor veya sorumlu oldukları birden fazla ana çalışma alanına sahip olanlar, özellikle yöneticiler.
Biyolojik Yoğun Zaman (Prime Time)
Başlamak için zaman taahhüdü: Yüksek
Tür: Soyut, görsel
Şu kişiler için mükemmel: Verileri ve kendi kendine deney yapmayı seven ve günlerini maksimum üretkenlik için optimize etmek isteyen kişiler.
İşleri yoluna koymak
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tip: Soyut, görsel, dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Sorumlu oldukları şeylerin sayısı karşısında bunalmış hisseden ve her şeyi organize etmenin bir yoluna ihtiyaç duyanlar.
Sistemci
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tip: Soyut, görsel, dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Yapması gereken çok sayıda şey karşısında bunalmış hisseden, fakat aynı zamanda da işleri bitirme sistemini iyileştirmeyi çok zaman alıcı ve karmaşık bulan kişiler.
Orta Yöntem
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tip: Soyut, görsel, dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Kalem ve kağıt ile yapılacaklar listelerinin somutluğunu seven, ancak yalnızca kalem ve kağıda güvenin yeterli olmadığı, takip etmesi gereken çok fazla sayıda görevi olan kişiler. Gün boyunca öğrendiğiniz ve düşündüğünüz her şeyi gözden geçirmek ve sindirmek için yavaşlamayı seviyorsanız, bu yöntem tam size göre.
Pomodoro Tekniği/Koşucu
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Gün içinde asla yeterli zaman yokmuş gibi hisseden, ancak dikkati dağılmaya meyilli olanlar.
Zinciri Kırmayın
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Görsel
Şu kişiler için mükemmel: Yeni günlük alışkanlıklar edinmek isteyenler için mükemmel.
Eisenhower Matrisi
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Görsel
Şu kişiler için mükemmel: Grafikler gibi, her şeyi siyah beyaz görmekte güçlük çeken ve görevleri birkaç kategoriye ayırmak yerine bir sürekliliğe öncelik vermeyi tercih eden insanlar için mükemmel.
Çevik Sonuçlar
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Hedef odaklı ve karmaşık projelerle uğraşan ve bir zaman çizelgesine uyması gereken kişiler.
Yapılacaklar Listesi ve Yapılmayacaklar Listesi
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
İnsanlar için mükemmel: Dün ne kadar çok şey yapılmadığı konusunda endişelenerek ertesi güne çok fazla zaman harcayan veya üretkenliği engelleyen birçok kötü alışkanlığı olan insanlar için mükemmeldir.
Haydi gelin yukarıda özetlediğimiz metotların ayrıntılı olarak irdeleyelim.
Kişisel Kanban
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Görsel, Dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Çok sayıda projeye başlama eğilimi olan ancak çok azını bitiren insanlar için.
Ne yapar: Tüm projelerinizdeki ilerlemeyi görselleştirmenize yardımcı olur.
Kişisel Kanban inanılmaz derecede basit bir sistemdir. Ve bu sizin için iyi bir şey olabilir. Bazen ilerlemek için ihtiyacınız olan tek şey, önünüzde ortaya konan projelerinizin durumunu görmenin bir yoludur.
Kanban şu şekilde çalışır: Tercih ettiğiniz herhangi bir aracı (yapışkan notlar veya beyaz tahta iyi çalışır) kullanarak projelerinizi üç kategoriye ayırın: Yapılacaklar, Yapılıyor ve Bitti. Bu kadar.
Ancak bu basit sistem göründüğünden daha güçlüdür💪
“Yapılacaklar” ve “Yapılıyor” için sınırlı bir alan kullandığınızda bu kategorilerin ne kadar çabuk dolduğunu göreceksiniz. Yeni projelere başlamadan önce mevcut projelerinizi bitirmeye konsantre olmanız gerektiğinde sürekli fiziksel bir hatırlatma alırsınız. Buna ek olarak, tüm çalışmalarınızın önünüzde düzenlenmesi, sakin hissetmenize ve büyük resmi kontrol altında tutmanıza yardımcı olur.
Daha fazla öğrenmek ister misiniz?
Barış Özcan’ın konuyla ilgili videosuna göz atabilirsiniz.
Ayrıca konuyla ilgili yazılmış kitaba da (henüz Türkçe’ye çevrilmemiş) göz atabilirsiniz.
Canlı Kurbağa Yemek: Önce En Kötü Şeyi Yapın
Görsel Kredi
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmeldir: Ertelemeyle mücadele eden. Önemli öğeleri erteleme eğiliminde olup, bu da teslim tarihlerinin kaçırılmasına veya acele işlere neden olur.
Ne yapar: Doğru şeylerde ilerleme kaydetmenizi sağlarken ertelemeyi önlemeye yardımcı olur.
Birçok üretkenlik sistemi ve aracı, başlamakla ilgilidir. Yapılacaklar listenizden bir şeyi sildiğiniz sürece üretken olduğunuzu varsayarlar. Ancak gerçekte, hangi görevi ilk seçtiğiniz büyük bir fark oluşturabilir.
En önemli görevlerinizi son saniyeye ertelerseniz, önemli olan şeylerde verimliliğinizi gerçekten artırmıyorsunuz demektir. Ve daha da kötüsü, en zorlu işinizde acele ederek teslim tarihlerini kaçırabilir veya projedeki itibarınızı zedeleyebilirsiniz.
“Önce kurbağayı yemek” terimi, bilge Mark Twain’den gelir. Bir keresinde, “Sabah ilk iş olarak canlı bir kurbağa ye, günün geri kalanında sana daha kötü bir şey olmayacak” demişti.
Başlamak için günlük görevlerinizi en zordan en kolaya doğru planlayın. Enerjiniz yüksekken en önemli, korkutucu, endişe uyandıran görevlerinizi yapacaksınız ve gününüz giderek daha iyi olacak. Muhtemelen işinizin genel kalitesinin de arttığını göreceksiniz.
Gerçekten üretken olmayı öğrenmenin büyük bir kısmı, erteleme dürtüsünün kaçınılmaz olduğunu kabul etmektir. Kendi kendine zarar veren dürtüleriniz etrafında çalışmayı öğrenmek başarının da bir anahtarıdır. Brian Tracy’nin O Kurbağayı Yiyin: Ertelemeyi Durdurmanın ve Daha Az Zamanda Daha Çok İş Yapmanın 21 Harika Yolu adlı kitabında belirttiği gibi :
Herkes erteler. Yüksek performanslılar ve düşük performanslılar arasındaki fark, büyük ölçüde neyi ertelemeyi seçtikleriyle ilgilidir.
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
[İş Akışı Kılavuzu] Neden Önce Kurbağanızı Yemelisiniz? ve Bu Nasıl Yapılır?
Ye o kurbağayı (Eat That Frog) kitabından Türkçe anlatımlı 21 noktanın analizi
Zorunlu, Olmalı, İstenilen (Must, Should, Want)
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut, görsel
Şu kişiler için mükemmel: Görevlere öncelik vermesi gereken, ancak grafikler yerine listelere yönelme eğiliminde olanlar.
Ne yapar: Görevlerinizi aciliyete göre önceliklendirir, doğru şeyleri başarmanızı sağlar.
Must, Should, Want, bugün neyin kritik olduğunu ve neyin bekleyebileceğini bulmakla ilgilidir. Yapmanız gereken her şeyi yazın ve ardından her birini Zorunlu, Yapmalı veya İstenilen olarak tanımlayın.
Zorunlu görevleriniz pazarlık konusu edilemez. “ Kira öde” — ayın ilk günü ise bu bir zorunluluktur.
A, yapmanız gereken bir şeydir, ancak bugün yapılması zorunlu değildir. Belirli e-postaları yanıtlamak (Should) gerekebilir. Bu önemlidir, ancak bir veya iki gün geciktirmek önemli olmayabilir, özellikle de yarın teslim edilmesi gereken zorunluluklar (Must) listeniz varsa.
A, yapmak isteyeceğiniz bir şeydir, ancak şu anda pratik veya gerekli olmayabilir. Gerekirse geleceğe ertelenebilir. Yeni bir dil öğrenmek harika bir hedef, ancak her gece sekiz saat uyumak ve Portekizce konuşmak arasında bir seçimse, yeni bir dil öğrenmek için uyku yoksunluğunun uzun vadeli etkilerini riske atmak istemeyebilirsiniz.
Bu yöntemin MoSCoW adı verilen popüler bir varyasyonu, “İstenebilirdi” kategorisini “Olabilirdi” olarak adlandırır ve her zaman yapılacaklar listenizde yer alan sinir bozucu öğeler için bir başka “Yapmaz” ekler. sonunda harcadığınız zamana ve enerjiye değmez.
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
ZORUNLU, YAPILMALI, OLABİLİR ile Gününüze Öncelik Verin.
Akıllı Yöntem (Smart)
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Büyük bir projenin ilk aşamalarında olan ve projeye atlamadan önce strateji belirlemesi gereken kişiler.
Ne yapar: Büyük, soyut fikirleri ve hedefleri, somut ve uygulanabilir planlara dönüştürür.
Otuz yıl önce piyasaya sürüldüğünden beri SMART üretkenlik yöntemine birçok uyarlama ve ayarlama yapılmıştır. SMART, özünde kendinize bir dizi soru sorarak onu gerçek dünyada nasıl çalıştıracağınızı anlamanın bir yoludur. SMART: Belirli, Ölçülebilir, Atanabilir, Gerçekçi, Zamanlı anlamlarına gelen bir kısaltmadır.
Hadi konuyu parçalarına ayıralım.
Belirli:
Anlamı Nedir – bu proje nedir ve özellikle neyi başarmak istiyorsunuz?
Ölçülebilir:
Bunlar, eksiksiz bir projeye katkıda bulunan bireysel görevler ve adımlardır.
Atanabilir:
Kim hangi adımı atacak? Bu yöntem ekipler için işe yarayabilecek başka bir yöntemdir, ancak solo bir proje üzerinde çalışıyorsanız bu adımı atmayın. Muhtemelen, SMART kullanıyorsanız büyük bir projeniz var demektir ve bu kadar büyük bir projeyi her şeyiyle kendi başınıza %100 başaramazsınız.
Küçük çocuklarınız varsa, çocuk bakımı seçeneklerini düşünmek için bu adımı kullanabilirsiniz. Bir iş kuruyorsanız, bir avukata veya finansal planlamacıya ulaşabilirsiniz. Her büyük girişim, yol boyunca biraz yardım gerektirir.
Bu yardımı nasıl alacağınızı netleştirmek, projenizi başlatmanızı kolaylaştıracaktır.
Gerçekçi:
Bu, SMART’ın Debbie Downer’ıdır. Yolunuzdaki tüm engelleri, projenizi tehdit edebilecek her şeyi kapsar. Bir sorunu tamamen anlayana kadar üstesinden gelemezsiniz. Önünüzdeki zorlukları dikkatlice değerlendirerek, çözümler üzerinde düşünmeye başlayabilirsiniz.
Zamanlı:
Son tarihler. Son teslim tarihleri, hemen hemen her başarılı üretkenlik stratejisinin önemli bir parçasıdır ve bunun iyi bir nedeni vardır. Zaman kısıtlamaları bizi verimli olmaya zorlar. Her ölçülebilir görev için makul son tarihler belirleyin – ideal olarak kendinize ihtiyacınız olacağını düşündüğünüzden daha fazla zaman vererek Planlama Yanılgısının kurbanı olmayın.
Genel olarak, SMART, herhangi bir büyük problem veya proje üzerinde düşünmek için mükemmel şekilde uygundur. Ancak, karmaşık bir girişimin günlük çalışması söz konusu olduğunda, SMART’ın sunabileceği pek bir şey yoktur. Bu, mevcut projelerinin büyüklüğü karşısında bunalan ve ilerlemek için bir plana ihtiyaç duyan herkes için harika bir sistemdir.
Çok basit, hatırlaması kolay ve başlamak için çok fazla okumaya da gerek yok.
Daha fazla öğrenmek ister misiniz?
SMART Hedefler Nedir ve Nasıl Uygulanır? (Türkçe)
Hedeflere göre yönetimi başlatmak için SMART hedeflerini kullanın
SMART Hedeflerinin Kısa Tarihi
SMART Yoluyla Hedefler Belirlemek ve Ulaşmak
Eylem Yöntemi (The Action Method)
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Kreatif beyin fırtınasını eyleme geçirilebilir bir yapılacaklar listesine dönüştürme ihtiyacı.
Ne yapar: Yaratıcı çalışmanın daha karmaşık yönlerini düzenler.
Eylem Yöntemi, kreatif toplantıları basitleştirmenin bir yolu olarak 2006 yılında Behance tarafından geliştirilmiştir. Beyin fırtınası ve çoğu kreatif çalışmayla ilgili sorun, gerçekten yenilikçi olmak için genellikle dağınık olması gerektiği düşüncesidir. Kutunun dışında düşünmek düzensizlik gerektirir, ancak işleri halletmek için ise düzenli bir sisteme ihtiyaç vardır.
Eylem Yöntemi, öncelikler, son tarihler ve atamalarla birlikte (Eylem Yöntemini bir ekipte kullanıyorsanız) fikir aşamasından eyleme geçirilebilir adımlara geçmenize yardımcı olur. Fikirleri üç ana kategoriye ayırmayı gerektirir: Eylem Öğeleri, İkinci Derece Öğeler ve Referans Öğeleri.
Eylem Öğeleri, projeyi tamamlamak için attığınız adımlardır.
İkinci Derece Öğeler, bu proje için planınıza doğrudan uymayan ilginç fikirlerdir.
Referans Öğeleri, projeyi tamamlamak için ihtiyaç duyacağınız kaynaklar ve bilgilerdir. Örneğin, markanızın görsel ve logo stili kılavuzu, bir ana sayfanın yeniden markalama projesi için bir referans öğesi olabilir.
Eylem Yöntemi, somut bir planla yola çıkarken harika, sıra dışı fikirleri kabul etmenize ve entegre etmenize olanak tanır.
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
Todoist ile Eylem Yöntemi Nasıl Kullanılır
Eylem Yöntemi I: Projeleri Birincil Öğelere Bölme
Eylem Yöntemi II: Projeleri Canlı Tutma
Zaman Engelleme
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Görsel, soyut
Şu kişiler için mükemmel: Küçük görevler ve kesintiler tüm günü kaplıyor.
Ne yapar: Belirli iş türleri için belirli süreler ayırarak sizi günlük planınızdan sorumlu tutar.
Araştırmacılar, ufak tefek görevlerin ve kesintilerin (“Hey, size hızlı bir soru sorabilir miyim?”) yarım saate kadar konsantrasyonu bozabileceğini keşfettiler. Gününüzün çoğunu, yalnızca ertesi gün yeniden ortaya çıkan küçük öğelerle (e-postalar gibi) uğraşmak yüzünden büyük şeylerle uğraşmaya çok az zaman harcıyorsanız, bu yöntem tam size göre.
Zaman kutusu oluşturmaya başlamak için, gününüzü her birine belirli görevler atanmış zaman bloklarına ayırın. Zaman sınırlı bir gün şöyle görünebilir:
E -postanızla uğraşmak için Gelen Kutusu Sıfır gibi göreve özgü çeşitli zaman sınırlama yöntemlerinin yanı sıra zaman sınırlama için çok sayıda farklı yaklaşım vardır . InboxZero temellerinden biri, günde önemli bir zamanı almamaları için e-postaları okumaya ve yanıtlamaya belirli bir zaman ayırmayı gerektirir.
Bu, kendinizi belirli bir zaman dilimine sorumlu tutmanın ve E-maillerinizin tüm gününüzü ele geçirmesini önlemenin harika bir yoludur.
Ek bir zaman sınırlaması yöntemine de gün teması denir.
Evet kulağa tam olarak böyle geliyor. Gün boyunca farklı çalışma türleri veya sorumluluk alanları arasında geçiş yapmak yerine, haftanın her gününü belirli temalar çerçevesinde şekillendirirsiniz. Daha derine inmeniz ve daha karmaşık işler yapmanız gerekiyorsa veya sorumlu olduğunuz birden fazla ana çalışma alanınız varsa gün teması harika bir metottur.
Biyolojik Prime Time
Aşağıdaki grafikte bir gün içinde gerçekleşen örnek bir enerji, odaklanma ve motivasyon grafiğini görüyoruz
Başlamak için zaman taahhüdü: Yüksek
Tür: Soyut, görsel
Şu kişiler için mükemmel: Verileri ve kendi kendine deney yapmayı seven ve günlerini maksimum üretkenlik için optimize etmek isteyen kişiler.
Ne yapar: Farklı üretkenlik türleri için en iyi zamanları bulmak üzere biyolojik ritimlerinizi izler.
Bu nefis bir asosyal yöntemdir:) Kendiniz hakkında çok fazla araştırma yapmanızı ve önceden büyük bir zaman ayırmanızı gerektirir, ancak bundan elde edeceğiniz kişisel üretkenlik öngörüleri uzun vadede karşılığını verebilir.
Buradaki temel fikir, ne zaman, nerede ve nasıl en üretken olduğunuzu anlamak için enerjinizi, motivasyonunuzu ve odaklanmanızı takip etmektir.
Başlamak için, enerjinizi bozabilecek faktörleri ortadan kaldırın- kafein alımındaki değişiklikler büyük bir başlangıç olabilir, geç saate kadar çalışmakta aynı şekilde – sonra neler başardığınızı saatte bir kaydedin, birkaç hafta boyunca da çalıştığınız her saatte kayıt tutmaya devam edin. Kaydettiğiniz kesin ayrıntılar değişebilir, ancak en doğru sonuçları almak için olabildiğince tutarlı olmanız gerekir. Rescue Time gibi zaman ve aktivite izleme yazılımları burada çok yardımcı olabilir.
Verilerinizi topladıktan sonra, bu verileri tarayabilirsiniz. Hatta verileri grafiklere bile dönüştürebilirsiniz. Kahvaltıyı atladığınız günlerde motivasyonunuz azaldı mı? Biraz hızlı enerji için, enerji atıştırmalıklarınızı, meyve ve yoğurdu elinizde tutmaya başlayın. En verimli saatiniz sabah 10 civarında mı? En önemli görevlerinizi o zaman için planlayın ve toplantıları günün ilerleyen saatlerine erteleyin.
Evden veya ofisten yapılan bu küçük bilimsel çalışmanın kendiniz hakkında toplayabileceğiniz çok miktarda bilgi sizi şaşırtacaktır. Üretkenliğinizi neyin yönlendirdiği hakkında çok ilginç şeyler keşfedeceksiniz.
Üç haftayı da özenle takip edebilirseniz, diğer taraftan bir üretkenlik süper kahramanı olarak çıkarsınız😁
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
Biyolojik Prime Time nasıl hesaplanır?
Her hafta büyüklükleri daha da azaltmak için Rescue Time nasıl kullanılır?
İşleri yoluna koymak (Getting Things Done)
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut, görsel, dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Beyninde bir sürü yarım kalmış iş var ve hepsini organize etmenin bir yoluna ihtiyaç duyuyor.
Ne yapar: Düşüncelerinizi, endişelerinizi ve yapılması gerekenleri kağıda (veya bir uygulamaya) aktarır ve ardından hepsini hemen üstesinden gelebileceğiniz küçük, yutulabilir boyutlu görevler halinde düzenlemenize yardımcı olur.
GTD, dünyadaki en ünlü ve kalıcı üretkenlik yöntemidir.
David Allen tarafından oluşturulan ve çok satan kitabıyla ünlenen Making Things Done, her şeyi kapsayan bir üretkenlik sistemidir. GTD, bu fikirleri kendi kafanızın dışında organize bir sisteme yerleştirerek, tabağınızda çok fazla şeye sahip olmanın çılgın stresini ortadan kaldırmayı amaçlar.
GTD yönteminin temel aşamaları şunlardır:
Yakala – Bu bir beyin dökümü alınması gibi bir şeydir. Yapmanız gereken her şeyi herhangi bir sırayla herhangi bir ifadeyle yazın. Nasıl ve ne zaman olduğu konusunda endişelenmeyin, sadece bir şekilde kafanızdan atın.
Netleştir – Belirsiz fikirleri ve endişeleri çıkarın ve bunları belirli görevlere veya adımlara ayırın. Şimdi “Banka” yazdıysanız, kasiyer çeki almak için bankaya gitmeniz mi, bir kredi istemek için bankayı aramanız mı yoksa sadece çevrimiçi bakiyenizi kontrol etmeniz mi gerektiğini açıklığa kavuşturun. Örneğin, tüm bankacılık ve yatırım hesaplarınızı taşımak gibi büyük bir projeyse, netleştirmeniz ve ardından birkaç küçük adıma bölmeniz gerekebilir. Ne kadar küçükse o kadar iyi. Küçük adımlar daha az korkutucu gelir, bu nedenle önce onları halletmek istemeniz daha olasıdır.
Organize Et — Artık görevleri netleştirdiğinize göre, bunları önceliklendirmeniz, mümkün olan yerlerde son tarihler eklemeniz ve belki de hepsini aynı anda halledebileceğiniz projelere veya görev türlerine (örneğin e-postalar veya çağrılar) ayırmanız gerekir.
Yansıt – Yapılacaklar listenizi günlük ve haftalık olarak gözden geçirin. Projelerinizde hala çok belirsiz olan adımlar var mı? Onları daha da parçalayın. Şimdi geriye baktığınızda mantıksız gelen son tarihler var mı? Onları ayarlayın. Listedeki herhangi bir öğe artık alakalı değil mi? Onlardan kurtulun.
Etkileşime Gir– Bu listeye saldırın👊 İşleri halletmeye hazırsınız.
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
[İş Akışı Rehberi] GTD ve Todoist ile Hayatınızı Nasıl Düzenlersiniz
Aşağıdaki videoda ‘Making Things Done’ kitabının yazarı David Allen bu metotla stressiz bir şekilde üretken olmanın metotlarını anlatıyor.
Sistemci
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut, görsel, dokunsal
Şu kişiler için mükemmel: Yapması gereken çok sayıda iş karşısında bunalmış hisseden, ancak İşleri Bitirme sistemini sürdürmeyi çok zaman alıcı ve karmaşık bulan kişiler için.
Ne işe yarar? Bitirmen gereken her şeyin basitçe kaydını tutar. Bunu GTD’nin sadeleştirilmiş ve akıcı bir versiyonu olarak düşünebilirsiniz.
Sistemci, Todoist’in kendi yaratıcısı tarafından zaman içinde geliştirilen bir üretkenlik sistemidir. Prensipleri herhangi bir dijital görev yöneticisiyle de uygulayabilirsiniz. İşte ana ilkeler:
- Her yere götür. Bu sistem yalnızca, nerede olursanız olun görevleri gözden geçirip ekleyebiliyorsanız çalışır. Kesinlikle dijital eğimli bir sistemdir.
- Her şeyi yakalayın. Aklınıza geldiği anda her şeyi kafanızdan listenize atma alışkanlığı edinin. Sisteminize ancak her şeyin tek bir yerde hesaplandığından eminseniz güvenebilirsiniz.
- Küçük görevlere bölün ve onları eyleme dönüştürülebilir hale getirin. Listenizdeki her görevin, bir saat veya daha kısa sürede makul bir şekilde tamamlayabileceğiniz somut bir eylem olduğundan emin olun.
- Öncelik verin. Her şeyi bitirmeyeceğinizi kabul ederek başlayın. Herhangi bir şeyi işaretlemek için zamana duyarlı olarak bitiş tarihlerini kullanın ve yüksek etkili görevlerinizi işaretleyin, böylece listenizdeki “acil, ancak önemli değil” veya “acil değil, önemli değil, ama gerçekten kolay” görevler dikkatinizi dağıtmaz.
- Günlük yapılacaklar listesini her gün sıfırlayın. Her şeyi bitiremezsiniz, ancak yine de günün sonunda boş bir yapılacaklar listesine ulaşmalısınız. Bu, kalan görevlerle ne yapılacağına karar vermeyi içerir- bunları başka bir güne erteleyin veya artık önemli olmadığına karar verdiyseniz silin. Bu, yapılacaklar listenizin kontrolden çıkmasını engeller.
- Tutarlı geri bildirim alın. Neleri başardığınızı düzenli olarak gözden geçirin. Tamamlamak istediğiniz görev sayısı için hedefler belirleyin ve zaman içindeki ilerlemenizi ölçün.
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
Sistemist: Modern Bir Verimlilik İş Akışı
Orta Yöntem
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut, görsel, dokunsal
Kalem ve kağıt ile yapılacaklar listelerinin somutluğunu seven, ancak yalnızca kalem ve kağıda güvenmek için takip etmesi gereken çok fazla şeyi olan kişiler için mükemmeldir. Gün boyunca öğrendiğiniz ve düşündüğünüz her şeyi gözden geçirmek ve özümsemek için yavaşlamayı seviyorsanız, bu yöntem tam size göre.
Ne yapar: Analog ve dijitalin en iyilerini alır ve bunları tek bir kesintisiz üretkenlik sisteminde birleştirir.
Dijital görev yöneticileri kullanışlıdır, ancak kalem kağıda dökmenin basit zarafetinde hiçbir dijital ortamın asla kopyalayamayacağı bir tat vardır. Ancak, yapılacaklar listeniz bir düzineden fazla göreve ulaştığında, kalem ve kağıt sistemleri hızla bozulur. Chad Hall’un Orta Metodunu göz atalım. İşte Chad’in ihtiyacınız olacağını söylediği maddeler:
- 1 ana not defteri — Gün boyunca takip etmek istediğiniz her şeyi buraya yazacaksınız: Fikirler, görevler, alıntılar, notlar, yeni randevular. Bir şeyler yazmak, bilgilerin aklınızda kalmasına yardımcı olur ve olası dijital dikkat dağıtıcı unsurları ortadan kaldırır.
- 1 seyahat not defteri — Ana dizüstü bilgisayarınızla aynı işlevi görür, ancak siz hareket halindeyken.
- Post-It notları — Bir Post-It notu = Bir gün. Her gece, ertesi gün için tüm randevularınızı ve ayrıca tamamlamak istediğiniz yalnızca 3 önemli görevi not edeceksiniz. Post-It’in sınırlı alanı sizi önceliklendirmeye zorlar ve Post-It’inizi gün boyunca görebileceğiniz bir yere koyabilirsiniz.
- Kalem— Yukarıda belirtilen not alma ve Post-It hazırlama için.
- Bir görev yönetimi uygulaması — Her gece yazılı notlarınızı gözden geçireceksiniz. Görev yöneticinizi açın, yaptığınız her şeyi tamamlayın ve gün boyunca ortaya çıkan görevleri ekleyin. Ardından dijital yapılacaklar listenizden ertesi gün odaklanmak istediğiniz 3 görevi belirleyin. Onları Post-it’inize yazın.
- Çevrimiçi takvim — Gece incelemeniz sırasında, yazdığınız tüm randevuları dijital takviminize ekleyin. Post-It’inize yarın için herhangi bir randevu ekleyin.
- Not uygulaması — Notlarınızın geri kalanını Evernote, OneNote veya Google Keep gibi tercih ettiğiniz dijital not uygulamasına ekleyin. Evet, daha önce yazdığınız şeyleri yeniden girmek için çok fazla zaman harcayacakmışsınız gibi görünüyor, ancak, notlarınızın kaydını tutmak, günü geldiğinde notlarınızı gözden geçirmenize, tekrardan anlamanıza ve noktaları birleştirmenize yardımcı olacaktır.
Daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?
Daha üretken olmak ister misiniz? Kağıtsız gitmeyin (Orta Yöntem)
Pomodoro Tekniği/Koşucu (Pomodoro/Sprintler)
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Umutsuzca bir şeyler yapmaya ihtiyaç duyan ve dikkati dağılmaya meyilli.
Ne yapar: Çalışmanızı kısa patlamalara bölerek daha uzun süre odaklanmanıza yardımcı olur.
Büyük görevlerinizi erteliyorsanız, zaman çok korkutucu geliyorsa veya dikkatiniz kolayca dağılıyorsa, iş sprintlerinde başarılı olabilirsiniz.
Pomodoro en popüler varyasyondur, ancak daha birçokları vardır. Pomodoro ile 25 dakika çalışırsınız, beş dakikalık bir mola verirsiniz ve ardından dört sprinti tamamlayana kadar tekrar edersiniz, ardından daha uzun bir mola verirsiniz. Bu kadar basit.
İş, 25 dakika
twitter, 5 dakika 😁
İş, 25 dakika
Instagram, 5 dakika 😁
İş, 25 dakika
Facebook, 5 dakika 😁
25 dakika çalış
Yarım saatlik mola- kalkın ve gerinin!
Birçok kişi bu tekniği uygularken, diğerleri 25 dakikanın işlerini derinlemesine incelemek için yeterli olmadığını ve beş dakikalık molanın konsantrasyonlarını bozduğunu düşünüyor. Sizin için durum buysa, sizin için tam olarak uygun olan zamanlamayı bulana kadar ayar yapabilirsiniz. Burada birkaç yararlı zaman değerlemesi var örneğin 52/17 veya 90/20 gibi.
Başlamaya hazır mısın?
Marinara (Web)
Pomodone (Windows ve Mac masaüstü)
Pomodoro Saati (iOS)
ClearFocus (Android)
[İş Akışı Kılavuzu] Pomodoro Tekniği ile Zamanı Arkadaşınız Hale Getirin
Zinciri Kırmayın
Başlamak için zaman taahhüdü: Düşük
Tür: Görsel
Şu kişiler için mükemmel: Yeni günlük alışkanlıklar edinmek isteyenler.
Ne yapar: Günlük alışkanlıklarda veya görevlerde tutarlılığı teşvik eder.
Bu teknik, her gün bir fıkra yazdığını söyleyen Jerry Seinfeld tarafından ünlendi. Nasıl hissettiği ya da söyleyecek bir şeyi olup olmadığı önemli değil, her gün en az bir fıkra yazıyor.
Ve bu taahhüdü yerine getirmekten kendini nasıl sorumlu tutuyor? Bir takvim — tüm yılı tek bir büyük sayfada gösteren eski tarz, basılı bir takvim. Yazdığı her gün takvime büyük bir X koyar. Birkaç gün sonra güzel bir X zinciri ortaya çıkar. Bir gün atlamak isterse, kaçırılan tek bir günün estetiği bozacağı ve ağrılı bir başparmak gibi dışarı çıkacağını görmesi için takvime bakması yeterlidir.
Bu açıkçası, alışkanlıkları benimsemek veya terk etmek için harika bir tekniktir. Size öncelikleriniz, son tarihleriniz veya genel ilerlemeniz hakkında pek bir şey söylemez, ancak bir kitap yazmaya veya maraton koşmaya çalışıyorsanız, oraya ulaşmanın tek yolu her gün çaba sarf etmektir.
Zinciri Kırma’nın bir çeşidi, her gün bir hedefe doğru ilerlemeye çalıştığınız Sıfır Olmayan Günlerdir- küçük olabilir, ancak bir şey olmalıdır.
Başlamaya hazır mısın?
Bechance tarafından 2016 için yazdırılabilir sürüm
Zinciri Kırmayın (iOS)
Alışkanlık Çizgisi Pro (Android)
Eisenhower Matrisi
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Görsel
Şu kişiler için mükemmel: Grafikler gibi, bir şeyleri siyah-beyaz görmekte sorun yaşayan ve görevleri birkaç kategoriye ayırmak yerine bir sürekliliğe öncelik vermeyi tercih eden kişiler.
Ne yapar: Hangi görevlerin öncelikli olduğunu ve hangilerinin sadece dikkat dağıtıcı olduğunu belirler.
Eisenhower Matrix’i, hoş bir görsel yolla öncelik belirlemenizi sağlayan başka bir basit yöntemdir: bir XY ekseni. Bu görsel insanlar için harika bir araçtır. Karmaşık projelere öncelik verilmesine olanak tanır, uygulanması hızlı ve kolaydır.
Bir parça kağıt alın ve çok büyük bir artı işareti çizin; X ekseni (diğer adıyla yatay çizgi), sol taraf en acil ve sağ taraf en az acil olacak şekilde aciliyet seviyesini temsil ederek çizin. Y ekseniniz (dikey çizgi), en düşük önemli olan en altta, en yüksek olan ise en üstte olacak şekilde önem derecesini temsil eder.
Sonunda dört kutuyla karşılaşırsınız: Acil ve Önemli, Daha Az Acil ama yine de Önemli, Daha Az Önemli ama Acil ve Daha Az Önemli ve Daha Az Acil. Tüm görevlerinizi kutuların içindeki bir süreklilik üzerine yerleştirebilir, gerçekten yapılması gereken ve neyin bekleyebileceği (ve beklemesi gerektiği) konusunda net bir görsel anlayış sunabilirsiniz.
Talimatlar basittir, istediğiniz zaman bir kalem ve bir parça kağıtla yeni bir matris oluşturabilirsiniz. Sadece çizmeye başlayın ve yola çıkın.
Başlamaya hazır mısın?
Bir kalem ve kağıt alın
Veya Eisenhower Matrix elektronik tablosunu indirin
Çevik Sonuçlar
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmeldir: Hedef odaklı ve/veya karmaşık projelerle uğraşan ve bir zaman çizelgesine uyması gereken kişiler.
Ne yapar: Projelerinizin ve hedeflerinizin kapsamını özenle takip ederken sonuçlara ve önceliklendirmeye odaklanır.
Çevik Sonuçlar, günlük aktivitelerinizi daha büyük hedeflerinizle uyumlu hale getirmeyi amaçlar. Birçok üretkenlik yöntemi gibi, bloklar üzerinde çalışmayı teşvik eder, ancak yine de başarı odaklıdır. Neyin işe yaradığını ve neyin geliştirilebileceğini düşünmek için zaman ayırmanızı sağlar. Birçok yöntem yalnızca ilerlemeye odaklanırken, Agile’ın bir gözü geçmişe, diğeri ise geleceğe odaklanır.
Çevik Sonuçları kullanmaya başlamak için yıl, ay, hafta ve gün için görmek istediğiniz üç sonucu belirlemeniz yeterlidir. Günlük hedeflerinizi belirlerken, bunların haftalık hedeflerinizle uyumlu olduğundan emin olmalısınız. Haftalık hedeflerinizi belirlediğinizde, bu hedefler o ayki hedeflerinizle uyumlu olmalıdır. Aylık ve yıllık hedefler içinde aynı şekilde. Her dönemin sonunda geriye bakın ve nasıl yaptığınızı görün. Ne işe yaradı? Neyi bitirmedin, neden bitirmedin? Gerektiği gibi ayarlayın.
Çevik Sonuçlar, nihai hedefinizi düzenli olarak kendinize hatırlatarak, coşkunuzu yeniden ateşler ve sizin için çalışmasını sağlar. Aynı zamanda bağışlayıcı bir yöntemdir. Gününüzü, hatta haftanızı berbat ederseniz, sorun değil. Çevik Sonuçlar, neyin yanlış gittiğini düşünmek ve gelecekte daha iyi seçimler yapmak için zamanla gelişir.
Daha fazlasını okumak ister misin?
Verimlilik Sistemine Genel Bakış: “Çevik Yolla Sonuç Alma”
Yapılacaklar ve Yapılmayacaklar Listesi
Başlamak için zaman taahhüdü: Orta
Tür: Soyut
Şu kişiler için mükemmel: Dün ne kadarı yapılmamış diye endişelenerek çok fazla zaman harcayan /üretkenliği engelleyen çok sayıda kötü alışkanlığı olan kişiler.
Ne yapar: Üretkenliğe yeni bir şekilde bakmak için geleneksel yapılacaklar listesini tersine çevirir.
Yapılacaklar listesi yapmak için gün boyunca neler başardığınızı takip edin. Geriye kalan her şeye odaklanmak yerine, ilerlemenize odaklanın. Her günün sonunda yapılacaklar listenizi gözden geçirin.
Bunu denerseniz ve biraz aptalca geliyorsa, bir veya iki gün bekleyin. Düşündüğünüzden çok daha fazlasını başardığınızı fark edebilirsiniz- ve araştırmalar ilerlemenin (ne kadar küçük olursa olsun) büyük bir motivasyon kaynağı olduğunu gösteriyor.
Yapılacaklar Listesine bir şans verdiyseniz ve küçük görevlerin (önemsiz e-postalara verilen yanıtlar gibi) hala gününüzü tıkadığını görüyorsanız, Yapılmayacaklar Listesini deneyebilirsiniz.
Evet aynen öyle. Kaçınmak istediğiniz aktivitelerin ve kötü alışkanlıkların bir listesini yapın ve bunları yazın. Ardından, her birinden kaçınmayı başardıkça onları kontrol edin.
Bu da ilk başta biraz garip gelebilir. Zamanında ne yapman ve yapmaman gerektiğini zaten biliyorsun. Ama kendine bir şans ver. Günlük hatırlatıcıyı, önünüzdeki gün için kendinize bir görev vermenin etkili bir yolu olduğunu fark edebilirsiniz.
Ve günün sonuna geldiğinizde, üretken olup olmadığınızı anlamanın net bir yolu vardır. Bu kötü alışkanlıkları tekrarlamaktan kaçınmayı başardınız mı? Bu bir Başarıdır!
Daha fazla öğrenmek ister misiniz?
Yapılanlar Listesinin Sanatı: İlerlemenin Gücünden Yararlanmak
Yapılacaklar Listesi: YAPMAYACAKLARINIZ
Metotların ana çevirisi: Kaynakça
Yan kaynaklar yazı içerisinde belirtildi.
Sizlere mümkün olduğunca fazla üretkenlik bilgisi sağlamaya çalıştık. İşinize yarayan verimlilik yöntemlerini kaçırdık mı? Aşağıdaki yorumlarda bize bildirin!
Abdulkadir Demir
Sosyal Medya iletişim Uzmanı
Leave A Comment
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.