INSTAGRAMDA MARKA KİMLİĞİ OLUŞTURMAK İÇİN 7 ÖNEMLİ ADIM
- Aurora Digital
- 6 Şubat 2021
- Sosyal Medya- Marka
- 0 Comments
Bildiğimiz üzere kısa zaman önce hem Facebook tarafına hemde Instagram tarafına Alışveriş ile Mağaza özelliği eklendi. Bu sayede gönderilerinizde hem ürünlerinizi direkt olarak etiketleyerek satış için sitenize yönlendirebileceksiniz hemde ürünlerinizden oluşan bir mağazanın olacak. Minik websitesi gibi. Öncelikle bu özelliği aktif etmeniz için İşletme hesabında olmanız gerekiyor. Sonrasında Facebook Business hesabınızdan bir katalog oluşturarak ürün ve ürün setlerinizi orada toplu veya manuel olarak eklemeniz gerekiyor. Sonrasında çok keyifli paylaşımlar sizleri bekliyor. Paylaşımlarınıza tıpkı arkadaşlarınızı etiketlediğiniz gibi ürünlerinizin üstüne tıklayarak paylaşımdaki ürünleri satın alınmalarını kolaylaştırabilirsiniz. Üstelik takipçiler ürünleri web sitenize yönlenip alabilecekleri gibi instagram üzerinden kopmadan da alışverişlerini tamamlayabilirler.
Aynı keşfette olduğu gibi ürünlerde Instagram Shop alanında keşfete çıkabiliyor. Sadece alışveriş ürünlerinin olduğu bu özellik sayesinde sizin ürünleriniz de keşfete düşerek yeni müşteriler, yeni takipçiler elde edebilirsiniz.
Instagramda belirli bir kitleye bir ürün yada hizmet sunuyorsanız marka kimliğinizin oluşturulması oldukça önemli bir konudur. Tüketicilerin sizi tercih edebilmesi için bir marka olmak değerli bir etkendir. Marka kimliği insanların markanız ile duygusal bir ilişki kurmasını sağlar. Marka kimliğinde yer alan unsurlar marka hakkında kişilere ipuçları verir. En önemlisi markanızın hedef kitlenize sağladığı ürün yada hizmetlerinizin tanıtılmasına fayda sağlar. Instagramda bir marka kimliği oluşturmak için çok farklı stratejiler geliştirilebilir. Bu stratejiler sizin hedefleriniz doğrultusunda kurgulanır ve hedef kitleden beklenen davranışlar gerçekleşene kadar ilmek ilmek dokunur.
1. Hedef Kitlenizi Analiz Edin
Instagramda satış yapmak veya marka oluşturmak istiyorsanız hedef kitlenizi belirlemek yapılacak ilk işlerden olacaktır. Hedef kitlenizi iyi anlamak size çok iyi stratejiler kurma fırsatını verir. Instagram sayfa istatistik bölümünden hedef kitleniz hakkında detaylı bilgiler elde edebilirsiniz. Bunun yanında rakiplerinizi de tarayıp detaylı bir rakip analizi oluşturabilirsiniz. Bu sayede piyasada ne tür stratejiler daha fazla ilgi alıyor ölçümlemiş olursunuz. Hedef kitlenizi tanımanız için bir takım soru kalıpları oluşturabilirsiniz.
- Hedef kitleniz kim?
- Sizi neden takip etsinler ?
- Yaş aralığı ne?
- Hangi cinsiyet grubunda yer alıyor?
- İlgi alanları neler?
- Ne gibi beklentiler içindeler?
Amaçlarınızı Belirleyin
Diyelim ki; Instagramda bir hesabınız var ve burada kendi ürettiğiniz ürünlerin veya sağladığınız hizmetlerin takipçiler tarafından satın alınmasını istiyorsunuz. Bunun için stratejiler oluşturmamız gerekmektedir. Yaptığımız tüm çalışmaları belirli bir hedef doğrultusunda yapıyor olmamız gerekir. Siz hedef kitlenizden ne gibi bir davranış sergilemelerini amaçlıyorsunuz? Tek bir amaç olarak düşünmeyebilirsiniz. Sonuç olarak siz onlardan ürünlerinizi satın almalarını amaçlıyorsunuz.
Bunun yanında sizi arkadaşlarına tavsiye etsin, ürünleriniz hakkında geri bildirimlerde bulunsun, Google’da veya pazaryerlerinde sizin için puan verip yorumlarda bulunsun, marka olarak sizin olumlu ve olumsuz yanlarınızı sizin ile paylaşsın, sizin marka elçileriniz olsunlar vs gibi farklı amaçlarınız da olması gerekir. Bu doğrultuda her bir amaç için farklı stratejiler geliştirerek markanızın gelişme adımlarını yavaş yavaş atmış olursunuz.
2. İşletme Profiline Geçiş Yapın
Instagramın işletmeler için oluşturduğu işletme profili, kişisel hesaptan farklı olarak bir çok özelliği beraberinde getiriyor. Instagram hesabınızı işletme profiline geçirerek kullanabileceğiniz özeller şunlardır. Facebook sayfanızı instagram hesabınıza bağlayabilirsiniz. Müşterilerinizin sizi hemen arayabileceği bir iletişim butonu koyabilirsiniz. Bu iletişim butonu ile sizi direkt arayabilirler veya mail adresinize mail atabilirler.
İstatistik kısmında ise güncellenen en son versiyonu ile birlikte erişim, etkileşim, takipçi rakamları, paylaştığınız her bir içerik için özel istatistikler, sizi takip edenlerin ve takipten çıkanların tarih filtrelerine göre, sizi takip eden kitlenizin hangi ülkeden, hangi yaş aralığında, kadınlar mı daha çok erkekler mi, postlarınızın hangi zamanlarda daha çok erişim aldığını gün veya saat olarak vb. gibi bir çok alanda size rakamsal olarak veri vermektedir. Bu sayede siz de hangi hamlenizin size ne kadar getirisi olduğunu ölçümleyip stratejinizi güçlendirebilirsiniz.
3. Güçlü bir işletme Profili Oluşturun
İnstagramda marka oluşturmak için yapılacak en önemli adımlardan biri de profilini düzenlemek. İşletme hesabına geçmenizle birlikte size sunulan imkanları en iyi şekilde değerlendirmeniz gerekir. Biyografi kısmında markanızı kısa ve öz bir şekilde tanıtım buralarda etiket kullanabilirisiniz. Alnınızda en güçlü olduğunuz yönlerinizi vurgulayabilirsiniz. Instagramda tek link verme yeri olan internet sitesi kısmına da eğer varsa markanıza ait sitenizi ekleyebilirsiniz. Eğer siteniz yoksa size en kısa ve hızlı şekilde ulaşabilecekleri Whatsapp linki (wa.me/905555555555) oluşturarak takipçilerinizin direkt sayfanızdan sizin ile iletişime geçerek hızlı bir hizmet sunmuş olursunuz.
Instagram Storylerinizi Öne Çıkar diyerek Öne Çıkarılmış görsellerde hizmet veya ürünleriniz ile ilgili kategoriler oluşturarak sayfanızın ne işler yaptığını hızlı bir şekilde takipçilerinize sunabilirsiniz. Öne çıkarılmış görsellerin kapak resimleri belli bir tasarım şablonunda oluşturulursa marka kimliğinize artı değer olarak yansıyacaktır. Burada en çok tercih edilen stil, hizmetleriniz ile ilgili bir icon çalışmalarının yapılarak kapak resimlerine eklenmesi. Hepsi aynı tarzda hazırlanmış farklı iconlar da olabileceği gibi farklı tasarımlar ve tipografiler de kullanılabilir.
4. Kurumsal Kimlik – Görsel Tasarımlar
Instagramda marka oluşturmak için öncelikle küçükte olsa kurumsal kimliğinizin oturtulması gerekir. Kurumsal kimlik sayesinde görsel olarak bir kurum olduğunuzu hissettirebilir ve takipçilerinizin güvenini kazanma şansını yakalayabilirisiniz. Paylaştığınız her görselde bir bütünlüğün olması, belirli bir iletişim dilinin kullanılması, Instagram hesabınızın logosu, kullanılan renkler, post ve story paylaşımları, öne çıkarlan görselleri belli bir tasarım diline oturtulmuş olması gerekir.
Bunların yanında müşteri ile temas halinde olduğunuz ögeler de bu çerçeve de aynı dilde tasarlanması gerekir. Kurumsal Kimlik çalışmaları sizin işletmenizin faaaliyet gösterdiği alana ve büyüklüğüne göre değişir. Bazı işletmeler çok detaylı çalışma yapması gerekirken bazıları 3-5 kalem kurumsal kimlik çalışması onlar için yeterli olacaktır. Instagram markaları için kurumsal kimlik ögeleri içerisinde şunlar yer alabilir.
- Logo
- Kartvizit
- Instagram Post ve Story tasarım şablonları
- Öne Çıkan Görseller Tasarımı
- Fatura veya İrsaliye tasarımları
- Kutu ve Ambalaj tasarımları
5. Paylaşım Takvimi Stratejileri Oluşturun
Instagramda markanızın temel ayarlarını yerine getirdikten sonra artık sıra geldi düzenli bir paylaşım takviminin oluşturulmasına. Öncelikle ne sıklıkta paylaşım yapacağınıza karar vermeniz gerekiyor. Günde 2 tane, günde 1 tane, 2 günde bir tane, haftada 4 tane vs gibi bir rutininizin olması gerekir. Bunu belirlemek için İşletme hesabınızda yer alan istatistikler kısmından ipuçları alabilirsiniz. Paylaşımlarınız çok sık aralıklarla takipçilerinizi bunaltacak şekilde olmamasına dikkat etmeniz gerekir. Her açtıklarında sizi karşılarında görmek, bir süre sonra onlarda bir bıkkınlık ve markaya karşı olumsuz bir tutum sergilemeye sebep olabilir.
Takvimi oluştururken içeriklerinizin başlıklara ayırarak içeriklerinizi çeşitlendirmeniz gerekir. Paylaşımların başlıklara ayırılması içerikleri daha etkin ve hızlı üretmenizi sağlar. Örneğin ürünlerinizin fiyatlı tasarımları, ürünlerinizin ne işe yaradıkları, neden markanızı seçsinler, markanız hakkında farklılıklar, takipçilere sorular (herhangi bir konuda), eğitici videolar, müşterilerden gelen yorumlar, çekilişler vs. şekilinde konulara ayırarak her bir konu özelinde içerikler üretebilirsiniz. Ürettiğiniz içerikleri takviminize homojen olarak dağıtarak takviminize şekil verebilirsiniz.
Diğer bir yandan içeriklerinizi taktik ve imaj olarak 2’ye ayırabilirsiniz. Taktik içerikleri direkt olarak satış amaçlı paylaşımlardır. Yani paylaşımlarda ürünlerinizi veya hizmetlerinizi sunarsınız. İmaj içerikleri ise markanız ile ilgili öne çıkan değerlerdir. Farklı olduğunuz konular, markanız ile gelişen önemli gelişmeler vb. gibi içerikler üretebilirsiniz.
Instagram Story’lerinin de aktif olarak kullanılması gerekir. Buranında içerik planlaması yapılıp daha fazla içerikler paylaşılabilir. Yapılan araştırmalarda story’lerde alınan etkileşimin normal feed paylaşımlarından çok fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Kullanıcılar Story kısmını çok aktif olarak kullanmakta ve her geçen gün popülerliğini artırmaktadır. Bunun yanında Instagram Reels özelliğinin gelmesiyle birlikte Tiktok tarzı videolarında instagram üzerinden oluşturulması platforma güç katmaktadır.
Üretilen içeriklerin marka kimliğine uygun tasarımları yapılarak paylaşıma hazır hale getirilir.
6. İletişim Dili ve İletişim Stratejileri Geliştirin
Samimi ve Dürüst Olun
“En etkili iletişim dili samimiyettir” düsturundan yola çıkacak olursak, en önemli şey takipçiler ile samimi bir dil kullanmamız. Kullanıcıların her şeyden haberleri olduğunu unutmayınız. Diğer firmaların neler yaptıklarından, diğer ürünlerden, karşılaştırmalardan vs. Onlara karşı her zaman dürüst olmayı seçmeniz marka imajınız için çok etkili bir seçim olacaktır. Markanızın sunduğu hizmet veya ürüne göre iletişim dilinin yumuşaklığı değişebilir.
Bazı markalar “Merhaba Efendim! Talebiniz ilgili birimlere iletilmiştir.” gibi resmi bir dil seçerken bazı markalarda ” Hay Aksi!! Nasıl gözden kaçırmışız? Hemen ekibimiz ile istişare edip konu ile ilgili aksiyon alıyoruz.” tarzı daha farklı bir dil kullanabilmektedir. Bunları sektörünüze göre kendinizin belirleyip uygulaması gerekir. Acaba markanız bir kişi olsaydı nasıl bir iletişim üslubu olurdu? bu sorunun yanıtı ile veya deneme yanılma yöntemi ile kendi iletişim dilinizi oluşturmalısınız.
İletişim Stratejisi Olarak Hikayeleştirmek
Şu anda en meşhur markalara bakalım veya araştıralım hemen hemen hepsinin bir hikayesi var. Amma doğru, amma uydurma, amma şişirme… Ortak olan şey hepsinin bir hikayesinin olması. Hikaye ne demek ne işe yarıyor bir bakalım. Aslında markanızın veya ürün/ hizmetinizin bir hikayesi olması; müşteriler kalbini içerden fethetmeyi sağlıyor. Akılda kalıcığı, markaya bağlanmayı, Örneğin direkt olarak ürünü satmak yerine bir hikaye ile duygu oluşturup o duyguyla markanızı ve dolaylı olarak ürününüzü bağdaştırarak daha fazla değer ve imaj kazanabiliyorsunuz.
#Hashtag Stratejileriniz olsun
Paylaşımlarınızda mutlaka olması gerekenlerden biri de şüphesiz hashtag’lerdir. Hashtagler sizin dışarıya açılan kapınız, yeni takipçi ve potansiyel müşterilerinize ulaşmanızı sağlayacak mükemmel bir araçtır. Hashtag’ler sayesinde sizi takip etmeyenlere de erişim sağlayabilirsiniz. Ancak instagramda hashtag kullanırken dikkat edilmesi gereken konular vardır.
Normal şartlar altında instagramda bir paylaşımda 30 tane hashtag kullanma hakkımız bulunmakta. Ancak yapılan araştırmalarda 9 tane hashtag’den sonraki kullanımlarda Instagram algoritmaları gereği etkileşim sayınızı düşürüyor. Bu da en fazla 9 tane kullanabiliriz anlamına geliyor. Her aklımıza geleni hashtag olarak yazmayıp, bunun hakkında biraz araştırma yaparak hangi hashtaglerde ne kadar etkileşim var, hangisi daha popüler ona göre hashtagleri kullanmalıyız.
Keşfete çıkmaya çalışın
Instagram keşfet algortimaları şu şekilde çalışır. Hangi post daha çok etkileşim almışsa (yorum, beğeni, kaydetme, mesaj olarak gönderme) o postların keşfet bölümünde çıkma oranı daha yüksektir. Eğer kullanıcıların ilgi alanına giriyorsa instagram sizi takip etmeyen kişilere keşfette onların karşısına çıkarıyor. Aslında bu da dışarıya açılan bir kapı. Yeni takipçiler ve yeni müşteriler bulmamız için bulunmaz bir nimet. Keşfete çıkabilmek için paylaşımların ilgi çekici olması, olabildiğince çok etkileşim almaya çalışılması, doğru hashtagler seçilmesi ve kullanıcıları etkileşime yönlendirecek ifadelere veya içeriklere yer verilmesi gerekir. Örneğin Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz. Beğendiyseniz like atmayı unutmayın. en sevdiğin arkadaşını etiketle vb. gibi.
7. Shopping Özelliğini Aktif Edin
Bildiğimiz üzere kısa zaman önce hem Facebook tarafına hemde Instagram tarafına Alışveriş ile Mağaza özelliği eklendi. Bu sayede gönderilerinizde hem ürünlerinizi direkt olarak etiketleyerek satış için sitenize yönlendirebileceksiniz hemde ürünlerinizden oluşan bir mağazanın olacak. Minik websitesi gibi. Öncelikle bu özelliği aktif etmeniz için İşletme hesabında olmanız gerekiyor.
Sonrasında Facebook Business hesabınızdan bir katalog oluşturarak ürün ve ürün setlerinizi orada toplu veya manuel olarak eklemeniz gerekiyor. Sonrasında çok keyifli paylaşımlar sizleri bekliyor. Paylaşımlarınıza tıpkı arkadaşlarınızı etiketlediğiniz gibi ürünlerinizin üstüne tıklayarak paylaşımdaki ürünleri satın alınmalarını kolaylaştırabilirsiniz. Üstelik takipçiler ürünleri web sitenize yönlenip alabilecekleri gibi instagram üzerinden kopmadan da alışverişlerini tamamlayabilirler.
Aynı keşfette olduğu gibi ürünlerde Instagram Shop alanında keşfete çıkabiliyor. Sadece alışveriş ürünlerinin olduğu bu özellik sayesinde sizin ürünleriniz de keşfete düşerek yeni müşteriler, yeni takipçiler elde edebilirsiniz.
Ali Biçer
Dijital Pazarlama Uzmanı
Leave A Comment
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.