Sosyal Medyanın İnsan, Toplum ve İş Dünyası Üzerine Etkileri
- Aurora Digital
- 29 Aralık 2020
- Sosyal Medya- Marka
- 0 Comments
1. Sosyal medyanın toplum üzerindeki etkisi
Dünya nüfusunun neredeyse dörtte biri artık Facebook’ta. Örneğin; ABD’de tüm internet kullanıcılarının yaklaşık%80’i bu platformda yer alıyor. Sosyal ağlar insanlar arasındaki etkileşimlerden beslendiği için büyüdükçe daha güçlü hale geliyor.
İnternet sayesinde marjinal görüşlere sahip kişiler yalnız olmadığını görebiliyor ve bu insanlar sosyal medya aracılığıyla birbirlerini bulduklarında, bir şeyler yapabiliyor ve bir güç oluşturuyorlar. Dünya görüşlerini destekleyen memler, yayınlar, çevrimiçi dünyalar oluşturup sonrasında ana akıma girebiliyorlar.
Sosyal medya olmadan, sosyal, etik, çevresel ve politik rahatsızlıklar en asgari görünürlüğe sahip olacaktır. Sorunların artan görünürlüğü, güç dengesini birkaç kişinin elinden kitlelere doğru kaydırdı.
Konunun eksilerine bakacak olursak, yaygın görüşlerden bir tanesi sosyal medya, gerçek aktivizmi yavaş yavaş öldürüyor ve onun yerine ‘tembellik’ yapıyor yönünde.
Sosyal medya aktivizmi, toplumsal sorunlar hakkında insanlarda artan bir farkındalık oluştururken, bu farkındalığın kişilerde gerçek değişime dönüşüp dönüşmediğine dair sorular devam ediyor.
Bazı görüşler ise insanların gerçek hayatta kampanyalara aktif olarak katılmak zorunda kalmadan, sosyal paylaşımların insanları bilgisayar ve cep telefonlarını kullanmaya teşvik ettiğini iddia ediyor. Böylece destekleri, “Beğen” düğmesine basmak veya içerik paylaşmakla sınırlı kalıyor ve ötesine gidemiyor.
2. Sosyal Medyanın Ticarete Etkisi
Sosyal medyanın yükselişi son hızla devam ediyor. Müşterilerine veya potansiyel müşterilerine sosyal medya platformları üzerinden ulaşmayan şirketlere artık tuhaf olarak bakılıyor. Şirketler, müşterilerle bağlantı kurmak ve gelir elde etmek için sosyal medyayı kullanmanın önemini görüyor.
İşletmeler, iç görüler oluşturmak, talebi teşvik etmek ve hedefli ürün teklifleri oluşturmak için sosyal medyayı kullanabileceklerini fark ettiler. Bu, tabii ki e-ticaret dünyasında önemli bir durum haline geldi.
Pek çok çalışma, işyerinde sosyal ağların kullanılmasının bilgi paylaşımını güçlendirebileceğini öne sürüyor. Amaç, proje yönetimi faaliyetlerini iyileştirmek ve uzmanlık bilgisinin yayılmasını sağlamaktır. Sosyal teknolojileri işyerinde tam olarak uygulamak sınırları ortadan kaldırır, depolama süreçlerini ortadan kaldırır ve etkileşimi artırabilir ve daha yüksek vasıflı ve bilgili işçiler oluşturmaya yardımcı olabilir.
Konunun eksilerine bakacak olursak, düşük sayıda sosyal “paylaşım”, olumsuz sosyal yargıya yol açabilir ve ticari güvenilirliğe zarar verebilir.
İlginç bir şekilde, sosyal paylaşımın kullanımının norm haline gelmesine rağmen, bazı şirketler, sosyal medyanın bazı olumsuz etkilerini ilk elden deneyimledikten sonra, birtakım süreçlere karşı çıkmaya ve sosyal paylaşım ikonlarını web sitelerinden kaldırmaya karar verdiler.
Finlandiya’dan bir e-ticaret perakendecisi olan Taloon.com’un örnek olay incelemesi, ürün sayfalarından paylaşım düğmelerini kaldırdığında dönüşümlerin% 11,9 arttığını buldu.
Psikolog ve “Sosyal Ticaret El Kitabı” nın yazarı Dr. Paul Marsden, sosyal medyanın ticarete olan etkisini şöyle tanımlıyor: Bir üst paragrafta bahsedilen sonuçlar, sosyal medyanın etkisinin iki yönlü doğasını da vurgulamaktadır. Ürünler çok fazla paylaşıldığında satışları güçlendirebilir. Ancak bunun tersi olduğunda da müşteriler ürüne ve şirkete güvenmemeye başlar.
Aşağıda işletmelerin sosyal medya mecralarında karşılaştığı fırsatları, riskleri ve korunma yollarını özet bir şekilde görebilirsiniz.
İşletme için faydalar
- Gerçek zamanlı müşteri geri bildirimi yeniliğe ve ürün geliştirmeye olanak tanır.
- Her ölçekten işletmenin rekabet edebilmesi için adil bir platform sunar.
- Düşünce liderliği için fırsatlar sunar
- Satış sürecini daha verimli hale getirir.
- Çalışan performansını arttırır.
İşletme için riskler
- Düşük oranda gösterim, yorum ve paylaşım tüketiciler tarafından negatif algılanarak marka algısına zarar verebilir.
- Olumsuz yorumlar ve şikayetler pazarlama faaliyetlerini gölgeleyebilir
- Doğru konumlandırılmayan ikonlar satın alma noktasında dikkat dağıtabilir.
İşletmeni koruman için
- Daha küçük butonlar kullan
- ‘Paylaşım’ sayısını göstermekten kaçın
- Paylaşımdan çok satış üzerine odaklan
- Paylaşımın senin işine yarayıp yaramadığını test et.
- Paylaşım butonlarını her zaman satıştan sonra koy
3. Sosyal Medyanın Çalışma Dünyasına Etkisi
Sosyal medyanın işe alma üzerinde derin bir etkisi oldu. İşe alan kişilerin yüzde 19’u işe alım kararlarını sosyal medyada bulunan bilgilere göre veriyor. CareerBuilder’ın 2016 sosyal medya işe alım anketine göre, işverenlerin yüzde 60’ı iş adaylarını araştırmak için sosyal ağ sitelerini kullanıyor.
LinkeIn gibi profesyonel sosyal ağlar, mesleklerinde öne çıkmak isteyen herkes için önemli sosyal medya platformlarıdır. Bu sosyal ağlar, insanların kişisel bir marka oluşturmasına ve pazarlamasına izin veriyor.
4. Sosyal Medyanın Eğitim ve Gelişim Üzerindeki Etkisi
En yeni ve en gelişmiş sosyal medya tekniklerinde beceri geliştiren iş adayları çok daha fazla istihdam edilebilir.
Bloglar, wiki’ler, LinkedIn, Twitter, Facebook ve podcast’ler artık birçok eğitim kurumunda öğrenmeye yönelik yaygın araçlar haline geldi. Sosyal medya, uzaktan çevrimiçi öğrenmedeki artışa da önemli katkıda bulundu.
Mahremiyet eksikliği sorunlarına, uzaktan eğitimle öğrenciler arasında bazı kopya çekme durumlarına rağmen, sosyal platformların eğitimde kullanılması herhangi bir engelleme sağlamadı.
5. Sosyal Medyanın İlişkiler Üzerindeki Etkisi
Sosyal medyanın etkilerinden biri, insanları gerçek arkadaşlıklardan öte yapay bağlar kurmaya ve onları beslemeye teşvik etmektir. Sosyal medyada kullanıldığı şekliyle ‘arkadaş’ terimi, insanların birbirini gerçekten tanıdığı, birbiriyle konuşmak istediği, yakın bir bağ kurduğu ve sıklıkla yüz yüze etkileşimde bulunduğu geleneksel arkadaşlıklarla özdeşleşen samimiyetten yoksundur.
Abdulkadir Demir
Sosyal Medya iletişim Uzmanı
Leave A Comment
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.